Podnikat lze v dnešní době v podstatě kdekoliv. Ať už si vyberete jakékoliv místo v České republice, můžete tam založit živnost a rozjet svůj business. Je ale pravdou, že každá lokalita nabízí trochu jiné předpoklady k té či oné činnosti.
Největší rozdíly jsou mezi velkými a malými městy. Na první pohled nelze říci, jaká z těchto dvou variant je výhodnější a přínosnější. Podnikání je totiž individuální záležitostí a každému živnostníkovi může vyhovovat něco úplně jiného.
Jestliže váháte, v jakém místě se pustit do budoucího podnikání, možná naleznete odpověď v několika následujících řádcích.
Malé město a jeho možnosti podnikání
Pokud se řekne malé město, každého určitě ihned napadne, že takové působiště není zrovna největším zdrojem zákazníků, jejichž množství je omezené. Na druhou stranu však musíte brát v potaz, že je zde spousta nemobilních lidí řešících každodenní nákupy a služby v rámci lokální nabídky. A to je záruka stálé klientely.
Daleko větší pozornost byste měli věnovat spíše tomu, jakému oboru se budete věnovat. Malé město totiž neumožňuje růst podnikání ve všech sférách, což je pochopitelné. Vzhledem k omezenějšímu počtu obyvatel je třeba sázet na potřebné služby zákazníkům.
- Kadeřnictví, holičství a manikúra
- Obchod s potravinami
- Autoservis a pneuservis
- Kavárna, restaurace či bar
Nežli se pustíte do podnikání na malém městě, zjistěte si výskyt vámi plánovaného oboru a položte si základní otázku, zda budete schopni konkurovat místní nabídce. Zaměření podnikání musíte promýšlet velice důkladně, aby se z vašeho snu nestala jen prázdná výloha.
Velké město a možnosti podnikání
Jestliže je v malém městě omezené množství obyvatel a potenciálních zákazníků, v tom velkém je tomu naopak. Je tu přemíra místních obyvatel, k nimž je třeba obvykle připočíst také spoustu turistů. Tento klad se však může stát nebezpečným záporem.
Velké město totiž hostí velké množství firem, které se v ten okamžik stávají vašimi konkurenty. Abyste nalákali zákazníka na váš sortiment, servis a služby, musíte být hodně kreativní a využívat k tomu všech dostupných prostředků. Reklamy a všudypřítomného internetu.
Velké město je příslibem nejrůznějších podnikatelských příležitostí, ale i v jejich případě byste měli mít promyšlený business plán. Čekat vás mohou vyšší výdaje, než v malém městě, na druhou stranu, velká města jsou působištěm neomezených možností.