Každý kdo chce založit obchodní společnost, je podroben poměrně náročnému papírování. Nevyhnete se řadě nejrůznějších administrativních procesů, které mohou být pro neznalce tohoto oboru docela složité a vysilující. Tyto úkony samozřejmě lze svěřit specializovaným firmám, jež se o mnohé postarají za vás, a vy provedete jen to nejnutnější.
V našem dnešním článku se budeme věnovat jedné takové činnosti, jíž při zakládání obchodní společnosti nesmíte v žádném případě podceňovat. Typickým scénářem je založení společnosti s ručením omezeným neboli založení s.r.o.
Zápis do obchodního rejstříku
Na mysli máme zápis do obchodního rejstříku. Veřejná databáze, do níž se zapisují údaje o daném podnikatelském subjektu, které jsou stanoveny přímo zákonem. Tyto zapisované skutečnosti mají veřejný charakter, jelikož jde o veřejný rejstřík, do něhož má možnost nahlédnout jakýkoliv občan.
Začněte vyplněním těch správných formulářů
Podání návrhu na zápis společnosti s ručením omezeným do obchodního rejstříku je spojeno s lhůtou, jíž je třeba dodržet. K tomuto kroku musí dojít v časovém termínu do devadesáti dnů poté, co jste založili, nebo vám byla založena obchodní společnost.
Stejně, jako v mnoha jiných situacích a institucí, i zde probíhá zápis na základě vstupních údajů, které sdělíte prostřednictvím vhodných formulářů. Ty jsou dostupné nejenom v papírové, ale také v elektronické podobě. Pro vás budou podstatné dvě základní části těchto dokumentů.
- Procesní část návrhu
- Předmětná část návrhu
Z obecného hlediska jde v podstatě o všechny základní údaje spojené s vaší novou firmou, respektive podnikatelskou činností. Jmenovat lze jistě informace spjaté se sídlem společnosti, adresou, identifikačním číslem, sídlem statutárních orgánů a vůbec předmětem samotného podnikání.
![](https://jak-podnikat.cz/wp-content/uploads/2017/02/document_1487928959.jpg)
Nezapomeňte na přílohy
Formulář pro zápis do obchodního rejstříku však není tím jediným, co budete muset odevzdat. Připravit byste si měli ještě několik dalších příloh, které prokazují vámi uváděné informace a mají určitý právní charakter. Níže uvádíme jejich seznam.
- Výpis ze živnostenského rejstříku
- Čestné prohlášení jednatelů nově založené obchodní společnosti, kde samozřejmě nesmí chybět ani úředně ověřené podpisy
- Listiny související se založením společnosti
- Dokumenty prezentující sídlo firmy – obvykle je to prohlášení vlastníka daných prostor
- Doklady o členech dozorčí rady
- Prohlášení správce vkladu, ať už formou znaleckých posudků či potvrzením banky
- Podklady nutné k založení do sbírky listin, jež jsou tvořeny zakladatelskou neboli společenskou smlouvou
- Souhlasy manželů a manželek společníků týkající se společného jmění partnerů
- Souhlas společníků, již budou následně zapsáni do obchodního rejstříku
Tento seznam je samozřejmě individuální záležitostí v závislosti na tom, jaký typ společnosti jste založili, kdo je společníkem a podobně. Výsledný počet a charakter listin se tak může nepatrně lišit.
Kam podat zápis a kolik to stojí?
Obchodní rejstřík spadá pod konkrétní Rejstříkový soud, k němuž je třeba všechny připravené dokumenty doručit. Tyto instituce se nachází hned v několika velkých městech České republiky – Praha, České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem i s pobočkou v Liberci, Brno, Hradec Králové i s pobočkou v Pardubicích, Ostrava i s pobočkou v Olomouci.
Zápis nové obchodní společnosti do obchodního rejstříku při zápisu rejstříkovým soudem se liší v závislosti na tom, o jaký typ společnosti se jedná.
- Společnost s ručením omezeným – 6 000 Kč
- Akciová společnost – 12 000 Kč
Se všemi výše uvedenými kroky souvisí také určité zákonné lhůty týkající se celkového vyřízení u rejstříkového soudu.