Během let provozování malého nebo středního podniku majitelé nevyhnutelně získají mnoho poznatků a zkušeností v tom, jak rozvíjet a řídit podnik efektivněji. Zde je sedm podnikatelských rad od několika úspěšných majitelů malých firem, které pomůžou s rozvojem podnikání.
- Vybudujte si podpůrnou síť
Pokud podnikatel řeší ve firmě všechno sám, může ztratit kontakt s ostatními podnikateli.
Zásadním řešením je v takové situaci je udržovat si kontakty v širší podnikatelské komunitě. Takové kontakty lze navázat na veletrzích nebo třeba na sociálních sítích jako je Facebook a Linkedin.
S podnikateli, kteří působí ve stejném oboru, se pak dá diskutovat o problémech a jejich řešeních a navzájem se domluvit, jak je zvládnout. Budovat kontakty může být pro zaneprázdněné majitele firem těžké, ale navazování kontaktů se může v budoucnu vyplatit.
- Buďte velmi konkrétní ve svých cílech v oblasti malého a středního podnikání
Dobré je si rozdělit velké podnikatelské cíle na menší. Mohou tak vzniknout desetileté cíle, tříleté, jednoleté cíle nebo čtvrtletní. Pokud jde o příjmy, lze je rozdělit je na menší čísla, aby se daly snáze dosáhnout. Jasně stanovené konkrétní cíle mohou být hnacím motorem podnikatelových kroků.
Budování kultury zaměřené na výkonnost tedy začíná tím, že si podnikatel stanoví velmi konkrétní cíle pro sebe i pro své zaměstnance. Pomoci může si stanovené cíle zobrazit fyzicky například na nástěnku a sledovat pokrok při plnění těchto cílů. Pomáhá to udržet soustředění všech ve firmě, kteří se na plnění cílů podílejí.
- Delegujte úkoly, kdykoli je to možné
Možná se podnikatel snaží ve firmě všechno řešit sám. Zkušenosti z řad podnikatelů v malém a středním podnikání ale ukazují, že se dá vydělat mnohem víc peněz, když některé činnosti dělají jiní lidé než samotný podnikatel.
Může to tak být proto, že podnikatel dělá určitou činnost nesprávným způsobem. Najmutí lidí, kteří jsou v určitých pracích lepší než podnikatel, vede ke zvýšení tržeb. Podnikatel by se měl soustředit na to, co umí nejlépe, a zbytek by se neměl bát delegovat.
- Udržujte nízké režijní náklady
Ne každý podnikatel si může dovolit platit měsíčně jednotky nebo desítky tisíc korun za pronájem kanceláře na lukrativní adrese v Praze nebo Brně. A to zvláště, pokud ji k běžnému provozu ani nepotřebuje a chce ji jen jako sídlo svého podnikání. Šikovným řešením může být zřízení virtuálního sídla firmy. Lze zrušit i nevyužívané placené služby a programy a nebo zmodernizovat IT vybavení.
- Zaměřte se na svůj specifický produkt a držte se ho
Diverzifikace není vždy tou nejlepší strategií. Někdy je dobré zůstat u něčeho co opravdu dobře funguje. Pokud podnikatel například vyrábí specifický druh střešních tašek, který se u zákazníků osvědčil, není vůbec špatně držet se osvědčeného konceptu a ten používat u různých zákazníků. Najít mezeru na trhu není lehké a pokud se takovou mezeru podařilo podnikateli najít, měl by toho využít.
- Zvažte udržení si zaměstnání před rozjezdem podnikání
Podnikatel se nadchne pro malý podnikatelský nápad, opustí své zaměstnání, ale pak mu dojdou peníze a neuspěje. Dokud si podnikatel není naprosto jistý, že jeho nápad na malé podnikání bude fungovat, měl by si nechat pootevřená zadní vrátka v podobě denního zaměstnání.
- Za každou cenu se vyhněte rozptýlení
Úspěšní podnikatelé nedělají pro svou firmu minimum, ale neustále pracují na jejím růstu, rozvoji a přípravě na budoucnost. Pokud se podnikatel rozhodne věnovat svůj čas dalším projektům, růst původní malé nebo střední firmy se může zastavit. Úspěšný podnik vyžaduje stoprocentní pozornost, soustředění a úsilí. Pokud si podnikatel chce založit další společnost, měl by pro ni jmenovat manažera na plný úvazek.
Dobré je znát i vlastní denní pochody a fungování. Někteří podnikatelé například řeší velké úkoly ráno, kdy jsou nejproduktivnější a monotónní úkoly dělají později na konci dne. Udržet si vnitřní pořádek a plnit úkoly je skutečným klíčem k úspěchu v malém a středním podnikání.