Založení vlastního podniku přináší pocit uspokojení. Podnikatel může úspěšně pracovat sám na sebe a mít flexibilní denní rozvrh. Potenciál růstu, expanze a peněz je neomezený, pokud je schopen dlouhodobě udržet pokrok a zisky své firmy.
Založení firmy je vlastně jen prvním krokem k nové kariérní dráze nebo podniku. Jakmile opadne počáteční nadšení, je jasné, že založit firmu a začít podnikat je ta snadnější část a udržet podnikání při životě je mnohem těžší.
S dobrými podnikatelskými znalostmi a užitečnými nástroji je podnikatel schopen udržet své podnikání a najít nové způsoby, jak ho rozvíjet. Přinášíme 4 tipy, které by měli mít podnikatelé na paměti při růstu a rozvoji svého podniku a které proces růstu trochu zjednoduší a pomohou otevřít nové příležitosti.
Budujte si síť kontaktů
Je velmi důležité věnovat čas osobnímu kontaktu s lidmi z podnikatelova oboru, kteří by se mohli stát cennými potenciálními partnery, poradci nebo klienty. Podnikatel by si měl naplánovat týdenní schůzky nebo si stanovit minimální počet networkingových akcí, kterých se bude měsíčně účastnit. Není neobvyklé strávit mnoho hodin na setkáních u kávy, happy hours nebo diskusních panelech, díky kterým lze získat mnoho cenných informací.
Neméně důležité je také rozvíjet přítomnost na sociálních sítích a být viděn, aby podnikatel oslovil potenciální zákazníky na svém cílovém trhu. LinkedIn a Instagram jsou skvělými způsoby, jak najít ostatní ve svém oboru a udržet svou firmu relevantní. Také to umožní zůstat v povědomí nových, stávajících i potenciálních zákazníků.
Na Facebooku lze zveřejňovat příběhy nebo blogy, aby podnikatel navázal kontakt se svým publikem a přitáhl k němu názory, lajky a přímé zprávy. To podnikateli pomůže se zviditelnit a a získat větší počet příznivců.
Mějte náhradníky
Pokud má podnikatelova firma jen několik zaměstnanců, je jasné, jak každý z nich je pro firmu a její úspěch cenný. Odchod jednoho člověka může výrazně ovlivnit fungování firmy a jeho nahrazení může být velmi obtížné a časově náročné.
Zaměstnanci často náhle odcházejí nebo vyžadují časovou absenci bez většího upozornění. Proto je dobré si vytvořit tzv. “lavičku”. Budování lavičky v podnikání znamená zajištění toho, aby zaměstnanci prošli nějakým školením vedoucích pracovníků, aby se naučili povinnosti svých nadřízených nebo spolupracovníků a tak mohli zaskočit, pokud někdo nebude moci pracovat nebo náhle odejde.
Je rozumné pravidelně školit své zaměstnance, kteří mohou zaplnit prázdné místo a udržet podnik v chodu během tohoto nelehkého přechodného období. Lze se tak vyhnout shánění nových zaměstnanců nebo ukvapenému najímání, což může být nákladné a časově náročné. Řešením je tedy vybudování pracovních míst s okamžitými náhradníky a potenciálními vedoucími pracovníky uvnitř firmy.
Najděte rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem
Nejrychlejším a nejsnadnějším způsobem, jak zabrzdit růst a úspěch podnikání, je dotlačit se k vyhoření, kdy je těžké najít motivaci a nadšení, které měl podnikatel na začátku. Když podnikatel najde rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, kdy ho práce baví, stejně jako volno na načerpání sil a trávení času s přáteli a rodinou, je pravděpodobnější, že bude šťastný. Jeho podnikání ho bude více vnitřně naplňovat. Tento pocit vnitřního úspěchu je to, co hledají všichni, a špatná rovnováha mezi prací a osobním životem může obojí rychle ohrozit.
Když je podnikatel přepracovaný nebo má příliš mnoho projektů najednou, není schopen věnovat každému z nich plnou pozornost a vše je řešeno průměrně. To pak vede ke zklamání jak pro podnikatele, tak i pro klienta. A je to samozřejmě špatné i pro dlouhodobé podnikání. Spokojený podnikatel, spokojení přátelé a rodina a spokojení zákazníci, to vše dohromady vytváří prosperující a solidní podnikání.
Stále se učte
Při podnikání je důležité ovládat své ego a nemyslet si, že už se není co učit. Studenty jsme po celý život a vždy je co poznávat. Firmy, stejně jako lidé, nejsou nikdy statické. Stále se mění.
Úspěšní majitelé firem se považují za studenty i mentory. Podnikatel by měl být ochotný neustále se rozvíjet a získávat znalosti a učit se od ostatních, ať už jsou mladí nebo staří, s málo nebo mnoha zkušenostmi. Podnikatel by se neměl bát přizpůsobit se a měnit se v tomto vyvíjejícím se světě. Díky tomu může ve firmě dojít k inovacím a firma může být o krok napřed před konkurencí.
Je dobré sledovat aktuální informace o ostatních ve svém oboru a být zvídaví a všímaví. Podpoří se tak stálý růst firmy.