Vyhlášení nouzového stavu, karantény nebo různých dalších dílčích omezení nás přimělo ke změnám v životním rytmu. Podnikání se však nezastavilo, ovšem je na místě uvažovat o tom, jak se přizpůsobit vzniklé situaci, jak zjednodušit firemní procesy, zefektivnit komunikaci se zákazníky, ušetřit finanční prostředky.
Zkusme se nejprve zamyslet nad tím, jak vlastně pracovat v prostředí home office. Na první pohled to vypadá jako sen každého z nás, vždyť co je lepší, než ráno vstát udělat pár kroků a být v práci. Představa je to krásná, ale musíme si uvědomit, že práce z domova je stále prací, a tak k ní i přistupovat. Zde je pár rad, jak na to:
1) Dodržujte časový plán
Sestavte si denní a týdenní plán, kdy se budete věnovat práci, dětem, domácnosti, odpočinku a dodržujte jej. Pravda, současná podoba nařízených omezení znamená, že se možná musíte věnovat výuce dětí nebo starosti o starší příbuzné, kteří jsou v karanténě. Právě proto je důležité zorganizovat si věci kolem podnikání tak, abyste měli na produktivní práci určený čas, kdy jste svěží a zařídit, aby vaše okolí respektovalo fakt, že potřebujete klid a neobtěžovalo vás zbytnými požadavky.
2) Udělejte si prostor
Pokud máte doma k dispozici kompletní pracovnu, je to ideální. Ovšem dá se předpokládat, že si zařizujete spíše přechodné místo pro práci. Přesto není dobré zvyknout si vykonávat úkoly v pyžamu v posteli. Jednak tím nepřepnete svůj organizmus do pracovní fáze, mozek bude stále v určitém útlumu, a jednak budete mít sklon své tělo uvádět do poloh, které pro něj nejsou ideální.
Pokud máte možnost, vyčleňte si v bytě prostor čistě na práci. Klidně přeuspořádejte nábytek, aby takové místo mohlo vzniknout. Nejlépe nějaké zákoutí s dostatkem světla, pěkným výhledem, které vybavíte stolem a pohodlnou ergonomickou židlí. Považujte toto místo za skutečně pracovní a tak se k němu i chovejte, podobně jako v kanceláři. Dbejte na čistotu, úklid, pracovní pomůcky, výzdobu.
3) Pracujte v týmu
Pokud jste byli ve vašem podnikání zvyklí pohybovat se mezi lidmi, komunikovat s nimi a sdílet pracovní činnosti, může být samostatná práce z domova zpočátku šok. Nedostatek vzruchu a pocit osamělosti mohou narušit pracovní pohodu. Snažte se udržovat se spolupracovníky úzký kontakt. K tomu slouží nejen klasické nástroje typu mailů, podnikových systémů, sociálních sítí, ale zkuste zorganizovat třeba pracovní schůzky přes videohovory. Budete se tak cítit více uprostřed kolektivu a můžete probrat nejen pracovní úkoly, ale i sdílet trochu svého soukromí.
4) Odpočívejte
Zařaďte do svého plánu čas na pravidelné přestávky, máte na ně nárok. Zkuste během nich přepnout a dělat něco úplně jiného, pár minut si zacvičte, projděte se po zahradě nebo parku, připravte si něco k jídlu, zahrajte si nějakou hru. Pokud si chcete pročíst aktuální zprávy nebo navštívit sociální sítě, stanovte si časový limit a ten bezpodmínečně dodržte, jinak můžete takovou činností ztratit víc času, než jste plánovali a kýžený pocit odpočinku se nedostaví. Kvalitním odpočinkem se osvěžíte, vyplavíte žádoucí hormony a další práce vám půjde lépe od ruky.
5) Myslete na dobu po karanténě
Je jasné, že karanténa zasáhla podnikání mnoha různých oborů. Pokud jste byli nuceni svou činnost omezit, zkuste uvažovat s perspektivou, co budete dělat, až se vše vrátí k normálu. Všeobecná doporučení jsou nespoléhat se příliš na pomoc státu, raději napnout své síly a vzít věci do vlastních rukou. Přemýšlejte, jak své podnikání přizpůsobit nové situaci, uvažujte nad změnami v chování a rozhodování zákazníků a zůstaňte s nimi v kontaktu přes webové stránky a sociální média. Udělejte si analýzu příjmů, výdajů, přehodnoťte rozpočet, informujte se na dostupnost úvěrů, sestavte novou obchodní strategii. Přemýšlejte nad změnami v marketingové strategii, inspirujte se u konkurence. V neposlední řadě myslete na sebe, na svůj rozvoj a vzdělávání.