Každé podnikání vyžaduje jistou přípravu. Dvojnásob to platí v situaci, kdy chcete svým podnikatelským nápadem a záměrem oslovit například potenciálního investora nebo máte zájem o úvěr v bankovní společnosti.
Pak nestačí přijít za dotyčnou osobou a říci, „mám vymyšlený dokonalý business“, potřebuji peníze. Tak to určitě nefunguje. Vzít byste si sebou měli svůj podnikatelský plán. Dokument, který se stane takovým pomyslným průvodcem při cestě za získáním požadovaných financí.
Pokud nemáte tušení, jak takový obchodní model vytvořit, přinášíme vám několik praktických informací.
Začněte základním úvodem
Na počátku všeho byste měli sdělit údaje o vás samotných. Máme na mysli informace o společnosti nebo o vás, jako živnostníkovi, včetně kontaktních údajů. K tomu slouží titulní list. Než se začnete rozepisovat o všem možném, následuje stručné shrnutí.
V něm co nejjednodušeji vysvětlíte svůj business plán a jakýmkoliv složitostem a podrobnostem se budete věnovat v dalších kapitolách.
Co nesmí chybět v podnikatelském plánu?
Pokud firmu nevlastníte sami, určitě představte i její ostatní členy. Zaměřte se na váš podnik, jako na celek a zmiňte, jaké služby nebo produkty chcete poskytovat. V tomto směru by mělo jít o důslednější popis, z něhož bude patrné, že potenciálním klientům budete prezentovat něco více, než konkurence.
Následovat by měly kapitoly věnující se rozboru ostatních částí.
- Kdo bude vaším dodavatelem a jaké budete mít vstupy
- Kdy dojde k návratnosti financí, respektive specifikace časového harmonogramu
- Kolik hodláte investovat do marketingu, popřípadě jak jej budete zajišťovat
- Kdo se o vše bude starat – na mysli máme především personální zastoupení
- Jak si stojí konkurence ve stejném oboru
- Kolik peněz budou stát vaše služby a produkty
Důkladný finanční plán a rizika projektu
Jestliže ponesete váš business plán do banky nebo jej budete předkládat investorovi, bude jej zajímat jediné. Jak je to s financemi, skutečnými výdaji, příjmy a celkovou návratností? To jsou z pohledu těchto lidí a subjektů velice zásadní informace. Proto této kapitole věnujte dostatek času a v případě potřeby ji dokonce konzultujte s účetní či jiným znalým člověkem starajícím se o vaše finance.
Podnikatelský plán, to ale není jen pouhé vychvalování a chvástání se. Chcete-li být dostatečně objektivní, zmiňte i možná rizika neúspěchu, ať už jsou malá nebo velká. Vůči investorovi je to určitě spravedlivé. Zaměřte se na pravděpodobnost neúspěchu, popřípadě uveďte řešení pro takové situace.
Dle výše uvedeného obecného postupu budete schopni vytvořit kvalitní business plán, který by se měl stát základním kamenem jakéhokoliv podnikání.