Zatoužili jste po podnikání? Chcete se osamostatnit, postavit na vlastní nohy, dát výpověď v práci a živit se oblíbenou prací? Pak se v takové situaci neunáhlujte a tento poměrně důležitý životní krok důkladně promyslete.
Ono to totiž není tak jednoduché, pustit se jen tak do podnikání, aniž byste se nezaměřili na tři základní podmínky. Tři body, které s úspěšným businessem jednoduše souvisí, ať už si každý říká, co chce. Abyste se dopracovali k tomu zázračnému předmětu podnikání, jež vám bude generovat patřičné zisky, musíte si odpovědět na následující otázky.
- Jste v něčem dobří?
- Baví vás to?
- Chtějí to zákazníci?
Ideálně, pokud dokážete kladně odpovědět alespoň na dvě ze tří otázek, aby mělo vůbec cenu zamýšlet se nad plánovaným business modelem.
Jste v něčem dobří?
Prvním odrazovým můstkem by měla být vaše samotná myšlenka. V čem jste dobří? Disponujete nějakými výraznými dovednostmi? Máte praxi v daném oboru nebo letité zkušenosti s konkrétní činností? Ano, ať už jde o účetnictví, stavební práce či jiné procesy, měli byste vámi zvolený obor z větší části ovládat.
Není samozřejmě výjimkou začít podnikat v něčem, čemu od samotného počátku zcela nerozumíte. Věřte ale, že váš budoucí úspěch bude hodně na vážkách. Základem výběru předmětu podnikání je tedy jeho dostatečná znalost, což si ostatně můžete ověřit na vaší dosavadní práci.
Baví vás to?
Další bod do značné míry souvisí s tím prvním. Pokud něčemu rozumíme, je ideální, když vás taková činnost baví. Pak jsou podnikání a každodenní pracovní procesy o to snazší. Je samozřejmě pochopitelné, že i v tomto směru můžete mít ke konkrétnímu trochu negativní postoj. I ten lze ale zlomit. Obvykle to bývá tehdy, když vám jde práce pěkně od ruky, těšíte se kladným referencím a zanecháváte za sebou patřičné výsledky.
Chtějí to zákazníci?
V neposlední řadě si zodpovězte také tuto otázku. Odpověď na ni až v takové míře nemůžete vytvořit sami. Ke zjištění poptávky je zapotřebí dostatečně prozkoumat trh. Ano, zaměřit se na konkurenci v okolí, která vám o vašem plánovaném předmětu podnikání vypoví mnohé.
Zajímat se musíte o to, kolik lidí podniká ve stejném oboru, jemuž se plánujete věnovat. K průzkumu trhu je ideální využít internet nebo se ptát svých známých a kamarádů. Při této otázce se nebojte zeptat ani na jejich názor týkající se vámi plánovaných služeb a produktů. Zkuste prodat to, co chcete nabízet, aniž byste vše dělali v masivní výrobě. I to bude malá nápověda toho, o co zákazníci ve vašem okolí vlastně stojí.
Volba předmětu podnikání je poměrně zásadní věcí, proto ji nepodceňujte, ať při špatné volbě nešlápnete vedle a zbytečně neplýtváte svými silami a financemi.