Specialisté na pronájem a tvorbu e-shopů z UPgates vám poradí, jakým způsobem krok po kroku postupovat, abyste úspěšně spustili váš internetový obchod. Pokud byste rádi začali prodávat online a nevíte kde začít a jak konkrétně postupovat, tento návod vám určitě přijde vhod.
1. Zvolte si, co budete prodávat
Ještě před tím, než začnete přemýšlet o internetovém obchodu, měli byste si ujasnit, co chcete vlastně prodávat. Vytvořit si seznam věcí, ke kterým máte vztah a ve kterých se vyznáte.
Jaký by mohl být ideální příklad? Jste zapálený horolezec nebo cyklista. Zvažovat byste měli prodej sportovních potřeb, nejlépe speciálku pouze na ten typ sportu, kterému se aktivně věnujete a víte o něm první poslední. V případě, že se orientujete ve světě módy, zase vám to může dát vodítko, na co se při online prodeji orientovat.
Pokud nic takového nemáte nebo nenajdete, nezbude vám, než skočit takzvaně do neznáma. Určitě ale nemusíte věšet hlavu. Existuje mnoho úspěšných podnikatelů, kteří se na začátku své cesty osobně nespecializovali na jejich segment zboží. Další možností je průběžné sledování trendů. Vyhlédnout si můžete nový typ produktu na trhu. Případně získat ze zahraniční něco, co se u nás běžně neprodává nebo není k dostání vůbec.
2. Najděte svou cílovou skupinu
Už v průběhu rozhodování se o tom, jaké zboží nebo druh sortimentu budete prodávat, byste měli přemýšlet nad tím, komu ho budete prodávat. Najděte důvody, proč by měli zákazníci nakoupit zrovna u vás. Obhlédněte konkurenci v daném oboru. A zjistěte, kdo běžně tyto produkty nakupuje. Řekněte si, jak tuto skupinu lidí můžete přesvědčit k nákupu na vašem e-shopu. Málokdy jsou řešením nejnižší ceny. Zaměřte se spíše na kvalitní služby, zákaznický servis, velký výběr způsobu dopravy a plateb, osobní přístup nebo například ekologickou šetrnost.
3. Udělejte si živnost nebo založte firmu / společnost
Jakmile máte splněny první dva kroky, stále je před vámi ještě jedna volba, která musí předcházet samotnému založení a spuštění e-shopu. A to, jakou právní formu si pro své online podnikání zvolíte. Vybrat si můžete, zda budete živnostník nebo společnost. Jak si s tímto výběrem poradit se dozvíte přímo na tomto portále jak-podnikat.cz.
Živnost vás bude stát chvilku času na úřadě a tisíc korun. Více info můžete najít taktéž v článku na jak-podnikat, konkrétně zde. U akciovky nebo společnosti s ručením omezeným už to tak snadné není.
4. Vyberte si jak e-shop vytvoříte
Když víte co prodávat, komu to prodávat a máte vyřešenou právní stránku věci, zbývá ta úplně poslední věc potřebná ke spuštění internetového obchodu. A to sice jeho založení a spuštění do ostrého provozu.
Mezi čím si můžete vybrat?
- Krabicový pronájem
- Internetový obchod na zakázku
- Internetový obchod zdarma
- Open-source
Podle čeho vybírat?
1. Kolik máte vyčleněných peněz
Důležité je vědět, kolik máte na vybudování internetového obchodu financí. Dále pak zda chcete investovat jednorázově nebo si platby rozložit.
Pokud nemáte finance na internetový obchod žádné, můžete vyzkoušet e-shop zdarma. O tom se více dočtete v článku Má v dnešní době smysl tvořit e-shop zdarma / levně?. V případě, že umíte programovat a jste technicky zdatní, přichází v úvahu také open-source řešení. Pokud máte desítky až stovky tisíc a máte je k dispozici jednorázově, můžete jít do e-shopu na míru. Zlatou střední cestou je volba pronajímaného systému s měsíčními platbami. Systém máte pravidelně aktualizovaný a udržovaný, máte k němu technickou a zákaznickou podporu a díky vyššímu počtu klientů jsou vychytány veškeré mouchy a problémy.
2. Jak moc na spuštění spěcháte
Pokud máte konečný termín spuštění za několik měsíců či rok, nemusíte se bát jít do zakázkově stavěných internetových obchodů. I tak si u nich na spuštění počkáte. Naopak u pronájmu můžete eshop spustit během jednoho dne. Podobné je to s časovou náročností u e-shopů zdarma. E-shop na open-source vám zabere času trochu více, protože musíte vše sami naprogramovat nebo si nechat vybudovat externím specialistou.
3. Co chcete, aby internetový obchod uměl
Vystačíte si s velmi omezenými funkcemi a téměř žádnými napojenými systémy třetích stran u e-shopů zdarma? Budete ochotni pravidelně doplácet za programování nových funkcí, aktualizace a úpravy stávajících funkcí a napojení systémů třetích stran u zakázkového internetového obchodu? Pokud jste odpověděli „ne“, pak opět můžeme doporučit pronájem. Ten ve většině případů poskytne veškeré dostupné funkce v ceně, je pravidelně aktualizován a jsou do něj přidávány také propojení na systémy třetích stran. Vše tak, aby systém držel krok s dobou a aktuálními požadavky e-commerce trhu.
Jaký způsob je pro vás nejvhodnější?
Ve výběru vám může pomoci rozsáhlý článek UPgates obsahující detailní popis jednotlivých e-shop řešení. Finální rozhodnutí bude na vás, ale prostudování dostupných informací a porovnání jednotlivých možností vám může pomoct vybrat si ideální variantu.