Znáte to, brouzdáte si takhle po internetu a támhle na vás vyskočí jeden pop-up, tuhle se zase snaží uhranout vaši pozornost měnící se banner, z jehož barev třeští hlava, a vám všechny ty reklamy akorát tak lezou na nervy? I proto se velkým trendem online marketingu posledních let stala nativní reklama, která se snaží uživatele nenuceně oslovit, a přitom nerušit zážitek uživatelů „otravnými“ reklamními sděleními. V následujících řádcích vám tento reklamní formát představíme a poradíme s jeho využitím ve váš prospěch.
Co je nativní reklama?
Že jste se ještě s tímto pojmem nesetkali? I přesto vám dokážeme zaručit, že jste na nativní reklamu už alespoň jednou při brouzdání internetem narazili. Tento formát reklamy je totiž v podstatě designovaný tak, aby splynul s okolním obsahem dané platformy a na uživatele na první pohled jako reklama ani nepůsobil. Můžete se s ní tak setkat v podobě článku nebo sponzorovaného příspěvku na sociálních sítích. Vždy musí být ale označena jako placený obsah. V modelu „See-Thing-Do-Care“ využijeme nativní reklamu v prvních dvou fázích.
Tip: Přečtěte si více o STDC modelu.
Nativní reklama jako článek
V první řadě je důležité říct, že nativní reklama není banner. Na rozdíl od něj totiž nativní reklama cílí na uživatele svým obsahem, na který se ho snaží nalákat. Zatímco v banneru je většinou jasné a stručné sdělení, které nemotivuje čtenáře stránku otevírat, nativní reklama slibuje přidaný obsah – často se jedná o různé rady a tipy. Obsah by měl natolik zaujmout, aby čtenáře donutil si daný článek rozkliknout a zároveň by neměl tušit, že jde o reklamu – pokud samozřejmě pomineme povinné označení. Vyčnívat by reklamy neměly ani svým obrázkem, měl by být ve stejném rozměru jako zbytek a vztahovat se k danému obsahu, aby na něj opět uživatele nalákal.
Kam můžu svou reklamu umístit?
Máte už vše vymyšlené a připravené? Teď už stačí jen vypustit reklamu do světa. S nativní reklamou ve formě článku se v českém internetovém prostoru asi nejčastěji můžeme setkat na platformě Seznam. Jeho reklamní rozhraní Seznam Sklik umožňuje vytvořit mnoho druhů reklam, které se potom zobrazují uživatelům na webu Seznam.cz. Jedním z nich je právě i nativní reklama, kterou si zde můžete vytvořit a spustit během několika minut. Rozhraní Sklik je velmi uživatelsky přívětivé a intuitivní.
Nativní reklama a sociální sítě
Nesmíme ale ani zapomenout sociální sítě. Tam se s nativní reklamou můžete setkat stále častěji. Není divu, profil na facebooku, instagramu nebo i tiktoku má dnes téměř každý a každým dnem se počet uživatelů těchto sítí zvyšuje. Sílu, kterou díky tomu tyto sítě mají, si jejich vývojáři dobře uvědomují a platformy proto pro reklamy stále přizpůsobují.
- Facebook: reklama by měla působit jako přirozená součást dané platformy. Na Facebooku nativní reklamou uvidíte nejčastěji ve formě klasických příspěvků. Své posty pak můžete propagovat a vybrat si, jakou cílovou skupinu chcete oslovit.
- Instagram: tady si můžete s nativní reklamou vyhrát ve vícero podobách. Buď můžete propagovat své stories nebo příspěvky, které se pak ukážou uživateli přímo ve feedu.
- TikTok: i když se k této platformě ještě stále staví v Česku nemalá část populace kriticky, její síla je ale nepopiratelná a mnoho (i českých) firem ji už začalo používat ke své propagaci. Stačí sledovat aktuální trendy a zvuky (hudba, na kterou dané video natáčíte) a i bez placené propagace může mít váš příspěvek velký dosah.
Tip: Přečtěte si 12 tipů, jak na úspěšný marketing na sociálních sítích.
Jaké výhody nabízí používání nativní reklamy?
Nativní reklama s sebou nese hned několik výhod. Mezi ty hlavní patří:
- Imunita proti reklamní slepotě: reklamní slepota je označuje stav, kdy se lidé naučili „filtrovat“ reklamní obsah na webu. Tomu se nativní reklama vyhýbá tím, že působí přirozeně, splývá s okolním obsahem a je mnohem větší pravděpodobnost, že si ji uživatel všimne a zaujme ho.
- Jasné výsledky: průzkum společnosti Sharethrough uvádí, že při porovnání s bannerovou reklamou se na tu nativní ve formě článku podívá o 23 % uživatelů více. Dále došlo u o 18 % více respondentů k projevení nákupního záměru.
- Zvyšuje povědomí o značce: nativní reklama působí na zákazníky pozitivněji než bannery a různé pop-upy a při kvalitním obsahu pomáhá s rozšiřováním jména značky.
Působí důvěryhodněji: díky již zmíněnému pozitivnímu vlivu na uživatele, nejen že zvyšuje nativní reklama povědomí o dané značce, zároveň ale pomáhá budovat pozitivní vztah mezi uživatelem a danou značkou. Tento trend můžeme například vidět v nedávném průzkumu společnosti Time Inc., kde 2 ze 3 respondentů uvedli, že je pro ně takový obsah důvěryhodnější než tradiční reklamní formáty.