Optimalizace pro vyhledávače je způsob, jak na web firmy či organizace přivést více návštěvníků. Doslova jde o to, jak web dostat nahoru v internetových vyhledávačích, jako jsou Google, Seznam a další. Odpověď na otázku z titulku není jednoduchá. Efektivní to určitě je, pokud je optimalizace provedená správně. Nejhorší jsou řešení ve stylu „uděláme si to na koleně sami, aby to moc nestálo“. Taková optimalizace může skončit tím, že váš web nejen nebude viditelnější, ale texty na něm už ani nebudou moc ke čtení. Všechno se musí umět, i správně optimalizovat web.
Co je to optimalizace pro vyhledávače
Často se můžete setkat se zkratkou SEO, tedy Search Engine Optimization, což v překladu znamená právě zmíněnou optimalizaci pro internetové vyhledávače. Další používanou zkratkou je KW, neboli Key Words, česky klíčová slova. To jsou termíny, které vás co nejrychleji dovednou na cílový web. Co je optimalizace pro vyhledávače, si lze nejlépe představit na konkrétním příkladu. Zákazník třeba hledá malíře pokojů v Praze. Když si zadáte do vyhledávače klíčová slova „malíř pokojů Praha“, objeví se několik set tisíc odkazů.
Úplně nahoře jsou uvedeny weby, jejichž majitelé si pozice zaplatili. U jejich odkazů je výrazně napsáno reklama a můžete si ji zaplatit například přes službu Sklik, kterou provozuje Seznam.cz. I to je způsob, jak získat pozornost, ale ne každý věří odkazu označenému jako reklama.
Optimalizace je způsob, jak upravit texty na webu zákazníka do takové podoby, aby se na předních pozicích obou nejčastěji používaných vyhledávačů hned pod zaplacenými odkazy objevila konkrétní webová stránka té malířské firmy, která si optimalizaci objednala. Přiznejme si, kdo by chtěl při hledání malíře chtěl klikat až na nějakou padesátou stránku s odkazy. Většina zákazníků si vybere už mezi těmi, které uvidí jako jedny z prvních. Šikovná SEO agentura zařídí, že mezi nimi budou právě vaše webové stránky.
Jak optimalizace dosáhnout
Správná optimalizace se musí řídit hned několika pravila. Zásadní je už struktura webu, tedy členění textu do jednotlivých podstránek, dále používání podnadpisů a také správné napsání textu. Ty nesmí jen obsahovat klíčová slova, která zákazníci v daném oboru nejčastěji hledají, ale musí zároveň zůstat čtivé a také uživatelsky přínosné.
Častou chybou při psaní webů je, že jsou psány z pohledu firmy a nikdo se nezabývá tím, jak web působí na potenciální zákazníky, jak jsou pro ně přehledné a zda na nich najdou všechny informace, které by je mohly přimět vybrat si právě firmu, které web patří. Sebeodbornější popisy, kterým ale zákazníci nerozumí, nejsou tou správnou cestou. Důležitá je rovněž aktuálnost textů. Dva, tři roky staré texty beze změn nikoho nepřesvědčí, že daná firma je ta pravá. Pomoci mohou i pozitivní reference zákazníků.
Texty by měl psát profesionál, který umí popsat i technické záležitosti čtivě a srozumitelně. Při psaní textů se musí řídit plánovačem klíčových slov, což jsou například Google Ads, Marketing Miner a další. Ty mu sdělí, jaká klíčová slova lidé v souvislosti s daným tématem nejčastěji používají. Zkombinovat doporučená klíčová slova s dalším obsahem stránky do textu, který není příliš dlouhý a dobře se čte, opravdu není úkol pro někoho, kdo se psaním neživí.
Efektivita optimalizace
Když se vrátíme k úvodní otázce. Správně nastavená optimalizace může někdy znamenat rozdíl mezi fungující společností a ukončením činnosti. Samozřejmě to neplatí generálně. V hodně oborech stále ještě platí, že nejlepší formou propagace je doporučení rodiny a přátel. Jindy ale může správně nastavený web skutečně přivést dostatečný počet dobrých zákazníků. V takovém případě se investice do profesionálního SEO velmi rychle vrátí.
Důležité ale je sdělit SEO agentuře, co chcete, aby se případný velký zájem neobrátil proti vám. Jeden malíř pokojů nepotřebuje měsíčně stovku nových zákazníků, zatímco velká malířská firma je klidně uvítá. Dobrý odborník na optimalizaci vám odpoví na všechny dotazy a doporučí vám nejvhodnější řešení.