Pokud máte v hlavě nápad, že založíte vlastní internetový obchod, je nejvyšší čas to udělat právě v tomhle období. Čím dřív v roce začnete, tím máte větší šanci, že budete moci využít velkého potenciálu vánočních nákupů. Jak na to? Poradíme v článku.
Co vyřídit jako první
Rozhodněte se, jestli pro vás bude výhodnější založit živnost nebo rovnou založit s.r.o. Obojí má svoje klady a zápory, nelze jednoznačně říct, co je výhodnější. Bude záležet na vašem konkrétním případu, ale i na tom, o jak velký projekt se jedná.
Živnost si založíte snadno na každém živnostenském úřadě, bude vám stačit 1000 Kč a občanský průkaz. Založení firmy s.r.o. je složitější proces.
Kde se poradit a získat relevantní informace na internetu:
- výborným zdrojem všech podnikatelů je web Jakpodnikat, zvláště stránka o založení firmy,
- zeptat se můžete i na Facebooku ve skupině pro podnikatele a živnostníky,
- mrkněte se i na web Na volné noze, najdete profesionály zaměřující se na start podnikání.
Poraďte se
Na začátku podnikání je dobré, pokud si najdete odborníka, co vám poradí s projektem, nasměruje, nebo třeba spočítá, jestli je váš nápad vůbec udržitelný a výdělečný. Zvlášť, jestli nemáte vůbec žádné zkušenosti, pár hodin s profesionálem si zaplaťte.
Co ještě budete muset řešit (a možná si nechat poradit):
- jakou platformu pro svůj e-shop využít,
- vymyslet jméno a registrovat doménu – zjistíte, že většina domén už je zabraná,
- jestli zvládnete provoz sami,
- cenotvorbu a s tím spojené záležitosti,
- mít nebo nemít kamennou prodejnu,
- zda si založit sociální sítě.
Co budete prodávat
Ideální je prodávat zboží, které vás zajímá a rozumíte mu. Není důležité být odborní, spíš být zapálený a mít nadprůměrný přehled oproti ostatním.
Milujete lezení? Pořiďte si e-shop s horolezeckým vybavením, jako to udělal například Tomáš Vak. Cestujete, chodíte na výšlapy a rozumíte fotoaparátům nebo dalekohledům, zaměřte se na ně. Jste žena, co radí kamarádkám při nákupech? Využijte toho.
Pokud budete umět poradit zákazníkovi, rád se k vám opět vrátí.
Určete si svou konkurenční výhodu
Konkurence je velká, e-shopů je několik desítek tisíc. Zmapujte svou konkurenci, podívejte se, jak to dělají a zamyslete se, v čem budete lepší. Ale nesnažte se konkurovat cenou, velcí hráči jako je Mall nebo Alza mají často u svých produktů velmi nízké ceny, na které vy nedosáhnete a ani se o to nesnažte.
Co radí zkušení e-shopaři?
Roman Uher provozuje e-shop s fotopastmi a dalekohledy Infoto. Je vášnivý turista a technice, kterou prodává, dokonale rozumí. V čem vyniká?
- Snaží se lidem radit a řešit jejich problémy, prosazuje osobní přístup.
- Pro dalekohledy značky Fomei má e-shop zvlášť.
Jana a Jitka mají své zákazníky mezi rodiči s malými dětmi. Prodávají kreativní hračky na e-shopu Pikle. Co funguje jim?
- Prodávají originální a české hračky, po kterých je právě poptávka.
- Jejich produkty nikde jinde nenajdete.
- Jezdí na off-line akce, zákazníci si tam mohou prohlédnout produkty naživo.
- Jsou aktivní na sociálních sítích.
Založení internetového obchodu
Pronájem e-shopu nebo tvorba vlastního řešení? Opět rozhodnutí, které je na vás. Většina českých e-shopařů je spokojena s pronájmem internetového obchodu.
Proč si vybrat pronájem e-shopu?
- rychlé řešení, protože e-shop zvládnete zprovoznit prakticky hned
- platíte jen měsíční paušál, do 10 položek máte e-shop zdarma
- ovládání snadno zvládnete, nebo se můžete zeptat v poradně
- k dispozici budete mít ochotnou technickou podporu
E-shop je od obyčejné webové stránky mnohem složitější systém. Musí zvládnout napojení na platební systémy, na dodavatele i doručovací služby. A tyto věci vám nikdo nenaprogramuje za pár tisíc, ale spíš za desítky nebo stovky tisíc, což jsou částky, které byste v začátku mohli investovat spíš do marketingu.
Pronájem e-shopu si vyberte vždy, pokud nemáte vyčleněný budget na vývoj vlastního řešení.
Pokud byste sáhli po e-shopu, který nabízí například některé šablony WordPressu, opět bude záležet, jak moc se tato šablona dokáže přizpůsobit českému prostředí. Většinou pak stejně budete muset investovat nemalé peníze do času programátora.
A jaké další zdroje se mohou hodit?
- portál Na volné noze, kde najdete profesionály na psaní textů, správu sociálních sítí i PPC reklamu,
- praktický e-book Jak založit e-shop,
- obchodní podmínky pro e-shopy ke stažení zdarma,
- publikace od Petry Mikuláškové: Jak vytvořit úspěšný a výdělečný e-shop,
- průvodce pro začínající e-shopaře: mujprvnieshop.cz,
- www.jakpodnikat.cz – najdete tu všechny odpovědi na otázky podnikatelů,
- virtuální asistentka pro obsluhu zákazníků na webu a chatu,
- facebookové skupiny – přidejte se k Provozovatelům e-shopů,
Ještě bych doporučil udělat si průzkum zavedených e-shopů – jejich optimalizace pro zamýšlené produkty – zda mají moje záměry šanci ve vyhledávání G+S prorazit. Pokud ne, jaké jiné marketingové nástroje budu u svého e-shopu schopen ufinancovat…