Jak založit a vést úspěšný e-shop

Pokud máte v hlavě nápad, že založíte vlastní internetový obchod, je nejvyšší čas to udělat právě v tomhle období. Čím dřív v roce začnete, tím máte větší šanci, že budete moci využít velkého potenciálu vánočních nákupů. Jak na to? Poradíme v článku.  

Co vyřídit jako první

Rozhodněte se, jestli pro vás bude výhodnější založit živnost nebo rovnou založit s.r.o. Obojí má svoje klady a zápory, nelze jednoznačně říct, co je výhodnější. Bude záležet na vašem konkrétním případu, ale i na tom, o jak velký projekt se jedná.

Živnost si založíte snadno na každém živnostenském úřadě, bude vám stačit 1000 Kč a občanský průkaz. Založení firmy s.r.o. je složitější proces.

Kde se poradit a získat relevantní informace na internetu:

Poraďte se

Na začátku podnikání je dobré, pokud si najdete odborníka, co vám poradí s projektem, nasměruje, nebo třeba spočítá, jestli je váš nápad vůbec udržitelný a výdělečný. Zvlášť, jestli nemáte vůbec žádné zkušenosti, pár hodin s profesionálem si zaplaťte.

Co ještě budete muset řešit (a možná si nechat poradit):

  • jakou platformu pro svůj e-shop využít,
  • vymyslet jméno a registrovat doménu – zjistíte, že většina domén už je zabraná,
  • jestli zvládnete provoz sami,
  • cenotvorbu a s tím spojené záležitosti,
  • mít nebo nemít kamennou prodejnu,
  • zda si založit sociální sítě.

Co budete prodávat

Ideální je prodávat zboží, které vás zajímá a rozumíte mu. Není důležité být odborní, spíš být zapálený a mít nadprůměrný přehled oproti ostatním.

Milujete lezení? Pořiďte si e-shop s horolezeckým vybavením, jako to udělal například Tomáš Vak. Cestujete, chodíte na výšlapy a rozumíte fotoaparátům nebo dalekohledům, zaměřte se na ně. Jste žena, co radí kamarádkám při nákupech? Využijte toho.

Pokud budete umět poradit zákazníkovi, rád se k vám opět vrátí.

Určete si svou konkurenční výhodu

Konkurence je velká, e-shopů je několik desítek tisíc. Zmapujte svou konkurenci, podívejte se, jak to dělají a zamyslete se, v čem budete lepší. Ale nesnažte se konkurovat cenou, velcí hráči jako je Mall nebo Alza mají často u svých produktů velmi nízké ceny, na které vy nedosáhnete a ani se o to nesnažte.

Co radí zkušení e-shopaři?

Roman Uher provozuje e-shop s fotopastmi a dalekohledy Infoto. Je vášnivý turista a technice, kterou prodává, dokonale rozumí. V čem vyniká?

  • Snaží se lidem radit a řešit jejich problémy, prosazuje osobní přístup.
  • Pro dalekohledy značky Fomei má e-shop zvlášť.

Jana a Jitka mají své zákazníky mezi rodiči s malými dětmi. Prodávají kreativní hračky na e-shopu Pikle. Co funguje jim?

  • Prodávají originální a české hračky, po kterých je právě poptávka.
  • Jejich produkty nikde jinde nenajdete.
  • Jezdí na off-line akce, zákazníci si tam mohou prohlédnout produkty naživo.
  • Jsou aktivní na sociálních sítích.

Založení internetového obchodu

Pronájem e-shopu nebo tvorba vlastního řešení? Opět rozhodnutí, které je na vás. Většina českých e-shopařů je spokojena s pronájmem internetového obchodu.

Proč si vybrat pronájem e-shopu?

  • rychlé řešení, protože e-shop zvládnete zprovoznit prakticky hned
  • platíte jen měsíční paušál, do 10 položek máte e-shop zdarma
  • ovládání snadno zvládnete, nebo se můžete zeptat v poradně
  • k dispozici budete mít ochotnou technickou podporu

E-shop je od obyčejné webové stránky mnohem složitější systém. Musí zvládnout napojení na platební systémy, na dodavatele i doručovací služby. A tyto věci vám nikdo nenaprogramuje za pár tisíc, ale spíš za desítky nebo stovky tisíc, což jsou částky, které byste v začátku mohli investovat spíš do marketingu.

Pronájem e-shopu si vyberte vždy, pokud nemáte vyčleněný budget na vývoj vlastního řešení.

Pokud byste sáhli po e-shopu, který nabízí například některé šablony WordPressu, opět bude záležet, jak moc se tato šablona dokáže přizpůsobit českému prostředí. Většinou pak stejně budete muset investovat nemalé peníze do času programátora.

 

A jaké další zdroje se mohou hodit?

5/5 - (4 votes)

Jeden komentář

  1. Ještě bych doporučil udělat si průzkum zavedených e-shopů – jejich optimalizace pro zamýšlené produkty – zda mají moje záměry šanci ve vyhledávání G+S prorazit. Pokud ne, jaké jiné marketingové nástroje budu u svého e-shopu schopen ufinancovat…

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *