Dress code neboli styl oblékání. To je oblast v zaměstnání, kterou spousta nových zaměstnanců do jisté míry podceňuje anebo neví, jak se s ní vypořádat. Na trhu je přemíra pracovních pozic, kde je jasně definován styl oblékání. Existují práce, kde si jednoduše nemůžete přijít na pracoviště v ošoupaných džínách a v triku. Tak tomu prostě je.
Je však pravdou, že na odpovídající dress code byste měli být upozorněni již u vstupního pohovoru a u profesionálních firem se stává i nedílnou součástí pracovních smluv. Nejčastěji je dress code prezentován ve firemních směrnicích a vy jako zaměstnanci jste povinni je akceptovat.
Uvolněnější styl oblékání
V tomto oboru se obvykle pracuje s několika výrazy prezentujícími ten správný dress code. Ty nejuvolněnější možnosti vám nabízí program Casual nebo Smart Casual, jež využijete především při neoficiální práci s kolegy, při interním školení, denních konferencích a v některých případech dokonce při práci v kanceláři.
My se však odpíchnete od uvolněnějšího a trochu striktnějšího programu Business Casual. Ten je svým způsobem označován za velice univerzální. I přesto je třeba dodržovat v jeho případě jistá pravidla. Pokud se v pracovní smlouvě nebo prostřednictvím vnitřní směrnice zavážete k takovému dress codu, měli byste dbát na následující pravidla.
Pakliže to půjde, vyhněte se dřínovým kalhotám. A kdyby to přece jenom nešlo, volte rozhodně černé nebo šedé, jež svým vzhledem připomínají spíše společenské kalhoty. Ty jsou v programu Business Casual rozhodně preferovány. Vršek by měl být tvořen košilí u mužů a halenkou u žen. Obávat se nemusíte extravagantních ponožek a podobných prvků. Nic se však nesmí přehánět.
Nejformálnější styl oblékání
Ve svém novém zaměstnání můžete být upozornění ještě na jeden styl oblékání, kterému se říká Business Formal a právě u něj jsou definována podstatně striktnější pravidla. Dokonale padnoucí společenský oblek včetně saka a kravaty, žádné průsvitné košile a halenky, správná délka rukávů, kvalitní obuv a nic extravagantního.
Program Business Formal je nejčastěji využíván především při schůzkách s klienty, při důležitém interním jednání s ostatními pracovníky firmy nebo dokonce s vedením, ale také při běžné práci v kanceláři. Záleží pouze na vašem zaměstnavateli, do jaké míry tento dress code bude vyžadovat.
Jestliže se hlásíte kamkoliv na nové místo, pak nezapomínejte na styl oblékání, který po vás může být vyžadován a vy budete povinni se jím řídit. V dnešní době dress code znamená mnohé a se zvyšující se pracovní pozicí to platí dvojnásob.