Jaké údaje musí podnikatel uvést na svých webech?

Vlastní internetové stránky má dnes většin firem. Některé mají propracovaný web, na kterém návštěvník najde řadu užitečných informací. Jiné firmy na svém webu uvádí pouze základní informace.

Obsah firemních internetových stránek závisí zejména na předmětu podnikání. Advokátní kancelář může na svém webu zveřejňovat zajímavé články, které mohou čtenářům pomoci v nejrůznějších životních situacích. Montážní firma zřejmě nebude dopodrobna popisovat veškeré své činnosti. Může však na svém webu zveřejnit fotogalerii s referenčními projekty. Podrobné informace o nabízených produktech zveřejňují internetové obchody. Popisky jednotlivého zboží pomohou klientům lépe se zorientovat v nabídce. Zároveň se zlepší viditelnost stránek pro internetové vyhledávače.

Vedle informací je vhodné uvést kontaktní údaje. Menší firmy vystačí s uvedením poštovní a emailové adresy. Větší firmy mohou přehledně zveřejnit seznam svých poboček s uvedením kontaktů na zaměstnance, na které se zákazníci mohou obracet se svými požadavky.

Free-Photos / Pixabay

Co musí být na webu ze zákona

Firemní internetové stránky je možné považovat za obchodní listinu ve smyslu občanského zákoníku. Ten podnikateli stanovuje povinnost uvádět na obchodních listinách a „v rámci informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu,“ tedy např. prostřednictvím internetu, řadu údajů. Občanský zákoník vyjmenovává, že jde o jméno a sídlo, identifikující údaje (tj. např. IČO) a údaj o zápisu v obchodním rejstříku, jiném veřejném rejstříku nebo jiné evidenci. Podnikatelé nezapsaní v obchodním rejstříku by tak měli i na svých internetových stránkách uvádět údaj o zápisu v živnostenském rejstříku. Optimální je v rubrice kontakt uvést větu ve znění „Úřad příslušný podle §71 odst.2 živnostenského zákona: Magistrát hlavního města Prahy“.

Další povinný údaj, který se týká zvláště internetových obchodů, je údaj o úřadu, na který se mohou spotřebitelé obrátit v případě sporu. Na svých internetových stránkách by měli zveřejnit větu ve znění: „K mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z kupní smlouvy je příslušná Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 00020869, www.coi.cz“. V případě některých služeb může být takovýmto úřadem Český telekomunikační úřad nebo Energetický regulační úřad.

Také zákon o evidenci tržeb požaduje, aby podnikatel vyvěsil informační oznámení. To bývá umístěno zpravidla v prodejně, kde podnikatel přijímá tržby. Internetové obchody, které evidují tržby podle zákona o evidenci tržeb, by informační oznámení měli zveřejnit také na svých internetových stránkách. Informační oznámení by mělo být ve znění: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku.“

Na některých internetových stránkách se lze setkat i s oznámením, že stránky mohou navštěvovat pouze osoby starší 18 let. Jedná se o stránky výrobců či prodejců tabákových výrobků a alkoholických nápojů.

Ohodnoťte

Komentáře:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *